Pilates na stawy

Pilates to forma aktywności fizycznej pozwalająca na uelastycznienie mięśni, zapobiegająca bólom kręgosłupa i redukująca wady postawy. Niewymagające specjalnej kondycji fizycznej ćwiczenia, mogą być wykonywane przez większość osób, w tym kobiety w ciąży, seniorów i osoby zmagające się z nadwagą. To doskonała forma rekonwalescencji po urazach i wspaniały trening dla stawów. Dowiedz się, czym właściwie jest pilates, kto może go uprawiać i jaki obejmuje program ćwiczeń.

 

Co to jest pilates?

Pilates to zbiór ćwiczeń fizycznych, których celem jest rozciągnięcie i uelastycznienie wszystkich partii mięśni. W szczególności mięśni głębokich, które odpowiedzialne są między innymi za utrzymanie prawidłowej postawy ciała i smukłej sylwetki. Pilates łączy w sobie elementy baletu i jogi z ćwiczeniami siłowymi. Typowy trening trwa tu ok. 45 minut i nie wymaga specjalnego ubioru – wystarczy wygodna, dopasowana odzież, która nie będzie krępować ruchów. Niektóre studia fitness na zajęcia tego typu wymagają noszenia skarpetek. Wówczas warto wybrać te z antypoślizgową podeszwą.

 

Pilates – dla kogo?

Pilates mogą uprawiać osoby w każdym wieku, niezależnie od kondycji fizycznej i sprawności motorycznej ciała. Wśród uczestników zajęć odnajdziemy zarówno kobiety, jak i mężczyzn, młodzież, dzieci i osoby starsze, a także kobiety w ciąży i zawodowych sportowców. Z racji tego, że pilates zwiększa zakres ruchomości stawów i wzmacnia siłę, moc i wytrzymałość towarzyszących im mięśni, może być również uprawiany przez osoby zmagające się z problemami stawowo-kostnymi.

 

Jeśli chciałbyś uprawiać pilates, a nie jesteś pewien czy ta forma aktywności jest przeznaczona właśnie dla ciebie, skonsultuj ten zamiar z lekarzem, rehabilitantem lub fizjoterapeutą. Po stosownych konsultacjach porozmawiaj także z instruktorem prowadzącym, który przy ewentualnych występujących dolegliwościach, dobierze odpowiedni program ćwiczeń.  

kobieta wykonująca ćwiczenia pilatesu pod nadzorem fizjoterapeutki
W przypadku dolegliwości stawów warto uzgodnić z rehabilitantem zakres treningu

 

Rodzaje ćwiczeń pilates

Ćwiczenia pilatesu opierają się na systemie aktywności fizycznej wymyślonej przez Josefa Humbertusa Pilatesa, na początku XX wieku. Dziś wyróżnić możemy kilka rodzajów tego sportu, w tym:

  • power pilates – ćwiczenia łączące aktywność fizyczną z pobudzeniem umysłowym, wykorzystujące różnorodne elementy dodatkowe, takie jak gumy, piłki, kółka i piankowe wałki,
  • stott pilates — zadania rozciągające, spokojna gimnastyka i ćwiczenia oddechowe w jednym,
  • joga pilates – połączenie pilatesu z jogą oparte na ćwiczeniach kształtujących sylwetkę, elastyczność mięśni oraz kontrolujących oddech.

 

Pilates dla początkujących

Dla osób, które po raz pierwszy stykają się z tego rodzaju aktywnością, dedykowane są zajęcia dla poczatkujących. Na tym poziomie wykonywane są głównie ćwiczenia rozciągające, angażujące wszystkie partie mięśni, ze szczególnym naciskiem na aktywność mięśni głębokich. Grupa początkująca z reguły wykonuje takie ćwiczenia jak podnoszenie nóg, ćwiczenia wykonywane w oparciu u naturalne ruchy ciała z elementami stretchingu. Mocną pracę wykonuje się tu w celu zapewnienia odpowiedniego balansu ciała.

pilates dla seniorów
Trening pilatesu dla początkujących

 

Na zajęcia dla początkujących mogą spokojnie zapisać się osoby po urazach i kontuzjach — ćwiczenia tu wykonywane nie obciążają nadmiernie stawów i kręgosłupa. Warto jednak przed zajęciami skonsultować z prowadzącym trenerem zakres ćwiczeń, które będziesz mógł wykonywać podczas treningu. Ten poziom odpowiedni będzie także dla tych, którzy nie lubią dynamicznych i skaczących treningów.

 

Pilates dla zaawansowanych

Zaawansowana forma ćwiczeń angażuje maksymalnie mięśnie, skupiając się głównie na partiach pośladkowych, brzucha, pleców i ramion. Z racji tego, że ćwiczenia są wykonywane dynamicznie i bez przerw, mogą być praktykowane wyłącznie przez osoby, które opanowały podstawowe zasady tego sportu. Przyjmuje się, że grupa zaawansowana przeznaczona jest dla tych, którzy przez minimum 6 miesięcy regularnie uprawiali ten sport. Pilates dla zaawansowanych wymaga sporej elastyczności, dobrego rozciągnięcia i umiejętności kontrolowania oddechu.

 

trening pilatesu dla zaawansowanych
Trening pilatesu dla zaawansowanych

 

Zalety uprawiania pilatesu

Poza podstawową korzyścią, jaką jest rozciągnięcie, uelastycznienie i wzmocnienie mięśni, dzięki pilatesowi można zyskać także inne profity. Do najważniejszych zalet zaliczyć można:

  • Wzmocnienie mięśni

Pilates oddziałuje na całe ciało, jednak w szczególności modeluje mięśnie brzucha, pośladków i pleców. Dlatego też polecany jest osobom zmagającym się z nadwagą i otyłością. Regularnie uprawiany może pomóc w redukcji wagi oraz sprawi, że sylwetka będzie wyglądała smuklej. Pilates wzmacnia także mięśnie dna macicy, co szczególnie istotne jest w przypadku kobiet w ciąży i tych po porodzie.  Harmonijny rozwój mięśni poprawia i zwiększa kontrolę wykonywanych na co dzień ruchów. 

  • Zmniejszenie bólu kręgosłupa i stawów

Regularnie uprawiany pilates poprawia stabilność kręgosłupa, kształtując tym samym prawidłową postawę ciała. Osoby decydujące się na tego typu aktywność, nie uskarżają się na bóle pleców i stawów, a także nie garbią się i mniej narażone są na kontuzje i urazy. Jeżeli zdecydujesz się na regularny trening pilatesu, warto pomyśleć o wcześniejszym wzmocnieniu stawów. Suplementacja diety w kwas hialuronowy i siarczan chondroityny pomoże uzupełnić niedobory mazi stawowej, a tym samym zwiększy ruchomość Twoich stawów oraz ich wytrzymałość.

https://www.hyalutidin.pl/

 

  • Poprawa kondycji skóry i redukcja cellulitu

Trening pilatesu dzięki swej umiarkowanej intensywności przyspiesza krążenie krwi, co pozytywnie wpływa na uelastycznienie się skóry, a co za tym idzie – zmniejszenie cellulitu. Jędrną i gładką skórę zapewnia kolagen produkowany między innymi właśnie podczas wykonywania ćwiczeń wzmacniających mięśnie.

  • Relaks

Pilates to swoisty masaż dla organów wewnętrznych i znakomita forma odpoczynku dla mózgu. Wymagające skupienia i kontroli oddechu ćwiczenia, pozwalają zapomnieć o życiowych problemach i umożliwiają koncentrację na własnym ciele. 

 

Zasady uprawiania pilatesu

Podobnie jak większość aktywności fizycznych, także i pilates posiada swoje zasady określające prawidłowe wykonywanie ćwiczeń. Korzyści dla ciała i umysłu mogą być osiągnięte pod warunkiem przestrzegania reguł związanych z oddechem, koncentracją, kontrolą i płynnością ruchu, wyśrodkowaniem ciała i dokładnością wykonywanych zadań.

 

Trenując pilates, należy wdychać powietrze przez nos i wydychać ustami. Taka forma wymiany powietrza zezwala na niezwykle efektywne wykorzystanie płuc. Staranne realizowanie ćwiczeń połączone ze świadomością ruchu i maksymalnym skupieniem, pozwala uzyskać pożądane wyciszenie. Dzięki dokładności wykonywania zadań szybciej osiągniemy wymarzone efekty. Stabilizację postawy i prawidłowy ruch na co dzień, zapewni przyjęcie tak zwanego wyśrodkowania ciała, polegającego na rozpoczynaniu ruchu z energetycznego centrum organizmu, czyli mięśni brzucha.  

 

Pilates — przeciwwskazania

Istnieje grupa osób, której nie zaleca się tak intensywnych ćwiczeń rozciągających. Wśród przeciwwskazań do uprawiania tego sportu odnaleźć można między innymi:

  • problemy z ciśnieniem krwi, 
  • zaawansowana postać osteoporozy,
  • przepuklina dyskowa,
  • ostre stany zapalne, 
  • zakrzepica lub inne choroby związane z ryzykiem zakrzepów, 
  • pierwszy trymestr ciąży i w ciąże podwyższonego ryzyka,
  • świeże złamania kości,
  • kręgozmyk,
  • rekonwalescencja po operacjach (szczególnie tych w okolicach jamy brzusznej).

 

Tags:

Używamy plików cookies aby ułatwić Ci korzystanie z naszych stron www, do celów statystycznych oraz reklamowych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w naszej polityce prywatności.