Ćwiczenia jogi a kondycja stawów

Ból stawów może utrudniać wykonywanie codziennych zadań i ćwiczeń. Jednak regularna aktywność fizyczna jest niezwykle ważna. Joga, starożytna praktyka, może być idealnym sposobem leczenia i zapobiegania współczesnej epidemii bólu stawów. Jest delikatna i nieobciążająca. Natomiast poprawia krążenie, wzmacnia mięśnie i kości. Zwiększa również elastyczność ciała.

 

Anatomia stawu

Stawy składają się z:

  • dwóch lub więcej kości,
  • ścięgien (łączących mięsień z kością),
  •  więzadeł (łączących kość z kością w obrębie stawów),
  • chrząstki (do amortyzacji),
  • płynu maziowego (zmniejsza tarcie).

 

Ból stawów

Niezależnie od tego, czy ból stawów pojawia się nagle podczas aktywności fizycznej, czy rozwija się stopniowo, może być wyniszczający i przygnębiający. Dobra wiadomość jest taka, że prawie zawsze możesz zrobić coś, by go złagodzić. Spróbuj ocenić ból. Czy jest ostry (trwa kilka godzin lub kilka dni)? Jeśli tak, odpoczynek i regeneracja mogą być konieczne i pomocne. Jeżeli jednak odczuwasz przewlekłe dolegliwości bólowe, receptą jest zwykle większa aktywność, a nie wypoczynek.

 

Zapalenie stawów

Zapalenie stawów (ogólny termin używany do opisania bólu stawów, sztywności i obrzęku) może wynikać z wielu chorób, takich jak borelioza, fibromialgia, choroba autoimmunologiczna lub nowotwór. Wyróżniamy ponad 100 różnych rodzajów zapalenia stawów. Najczęstszym jest choroba zwyrodnieniowa stawów. Zwykle rozwija stopniowo u osób w starszym wieku. Zwykle wpływa na dłonie, kolana, biodra lub kręgosłup.

 

Uprawiaj jogę regularnie - nawet codziennie

Joga jest wystarczająco łagodna dla większości osób. Grupowe lub indywidualne zajęcia mogą być drogie. To jednak nie powód, aby z niej rezygnować. Zawsze możesz poćwiczyć w domu, korzystając z DVD lub drukowanych instrukcji, gdy tylko instruktor nauczy Cię prawidłowej techniki. Dobry instruktor nie tylko pokaże, jak zmodyfikować ruchy, mając zapalenie stawów. Powinien też opracować ogólny program, który pasuje do Twoich celów. Aktywność fizyczna jest niezwykle ważna. Uważaj tylko, aby nie przesadzić. Zakończ trening, jeśli odczuwasz ból lub dyskomfort. Nie przemęczaj stawów.

 

Dostosuj trening jogi do swoich możliwości

 

Dlaczego warto ćwiczyć jogę?

Zalet regularnego treningu jogi jest wiele. Najważniejsze z nich to:

 

  • Większy zakres ruchu

Joga zwiększa zakres ruchu. Każde połączenie lub grupa ma zakres ruchu mierzony w stopniach. Na przykład dolna część pleców, czyli odcinek lędźwiowy kręgosłupa, ma zakres ruchu około 30 stopni do tyłu (rozciąganie) i około 70 stopni do przodu (zgięcie).

 

Te liczby mogą się różnić w zależności od źródła. Chodzi o to, że joga może zwiększyć zakres ruchu. Dzięki temu możesz łatwiej wykonywać codzienne czynności, np. pochylić się, by zawiązać buty. Innym przykładem jest staw nadgarstkowy, który składa się z wielu kości połączonych w jednym miejscu. Normalny zakres ruchu wynosi do 90 stopni (zgięcie) i do 70 stopni (rozciąganie). Wykonując daną asanę, możesz pozytywnie wpłynąć na nadgarstki.

 

  • Mocne mięśnie wspierające stawy

Jednym z elementów stawu jest ścięgno. Gdybyś podążał za ścięgnem od stawu, w pewnym momencie zamieniłoby się w mięsień. Ćwicząc jogę, wzmacniasz mięśnie wspierające stawy. Możesz złagodzić stres i obciążenie stawów.

 

  • Większa wytrzymałość kości

Kości są żywymi tkankami. Wspierają stawy. Ćwicząc jogę, dostarczasz sygnały do komórek kostnych. W ten sposób zwiększasz produkcję tych komórek. I odwrotnie, brak aktywności sygnalizuje kościom, że nie muszą pracować nad budowaniem tkanki kostnej, a także wskazywać, że minerały mogą być osadzane gdzieś indziej. Mocna i zdrowa kość stanowi podstawę solidnego stawu.

 

  • Zdrowa chrząstka stawowa

Zachowanie mobilności pomaga utrzymać zdrową chrząstkę stawową. Dlatego warto ćwiczyć jogę. Nie musisz się wtedy martwić o utratę chrząstki.

 

  • Płyn stawowy

Zachowanie mobilności i utrzymanie nawodnienia utrzymuje zdrową maź stawową. Dzięki odpowiedniej ilości mazi końce kości pokryte chrząstką łatwo przesuwają się podczas poruszania stawem. Jeśli spadnie ilość płynu stawowego, nie ma sposobu na jego zwiększenie za pomocą diety.

 

Tags:

Używamy plików cookies aby ułatwić Ci korzystanie z naszych stron www, do celów statystycznych oraz reklamowych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w naszej polityce prywatności.