Zajęcia na trampolinach a kondycja stawów

Zajęcia na trampolinach cieszą się coraz większą popularnością. Są ciekawe i energetyzujące. Podczas treningu każda osoba skacze i biegnie w miejscu, często do muzyki, na trampolinie. Można w ten sposób spalić dużo kalorii i wzmocnić mięśnie. Jednocześnie nie obciążają nadmiernie stawów.

 

Najważniejsze zasady treningu na trampolinach

Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z trampolinami, powinieneś zachować ostrożność. Jeżeli podskoczysz zbyt wysoko lub za szybko, możesz zaszkodzić stawom. Ponadto powierzchnia lądowania jest niestabilna. Dlatego możesz niechcący skręcić kostkę lub uszkodzić kolano.

 

Zanim wybierzesz się na trening, skonsultuj się z lekarzem. Szczególnie wtedy, gdy w przeszłości miałeś problem ze stopami, kostkami, kolanami lub biodrami. Jeśli lekarz wyrazi zgodę, możesz zapisać się na zajęcia. Pod kierunkiem doświadczonego instruktora możesz stopniowo przygotowywać się do skoków. Zacznij od chodzenia na trampolinie przez kilka minut. Z czasem możesz zacząć chodzić bokiem, biegać w miejscu, a następnie delikatnie podskakiwać. Pamiętaj o odpowiednich butach. Nie mogą być zbyt sztywne. W przeciwnym razie nie będziesz mógł kontrolować ruchu.

 

Ćwiczenia na równowagę

Możesz również użyć trampoliny, by poprawić równowagę. Spróbuj stać ze stopami złączonymi razem i zamkniętymi oczami. Możesz też wysunąć jedną stopę przed drugą. W tej pozycji spróbuj utrzymać równowagę. Możesz również stać i powoli zbliżać kolano do klatki piersiowej. Pamiętaj, by robić to na przemian. W ostatnim ćwiczeniu musisz stanąć prosto i unosić nogę w bok. Zrób po 10 powtórzeń na każdą stronę.

 

Czy zajęcia na trampolinach obciążają kolana?

Trening na trampolinach jest bezpieczniejszy i skuteczniejszy niż bieganie i jogging. Osoby z nadwagą są bardziej narażone na problemy z kolanami. Często trudno jest im zrzucić zbędne kilogramy, szczególnie w przypadku przewlekłego, silnego bólu.

Wówczas takie formy aktywności fizycznej, jak jogging, mogą być wykluczone. Z kolei siatka i sprężyny mogą absorbować większość wstrząsów. W ten sposób zajęcia na trampolinach oszczędzają kolana i nie wywołują bólu. Jednak niestabilność powierzchni powoduje, że nawet z pozoru proste ruchy stają się bardziej skomplikowane. Rezultatem jest trudny i wyjątkowy trening cardio. Nie powinien prowadzić do dalszych uszkodzeń i dolegliwości bólowych.  Co ważne, nie musisz ciągle zginać kolan. Możesz trzymać nogi prosto lub lekko je zgiąć. Nie rób tego gwałtownie. Dzięki temu unikniesz kontuzji kolana.

 

Chcesz wzmocnić stawy przed treningiem na trampolinach? Sprawdź, kiedy i dlaczego zalecane jest stosowanie suplementów diety dla sportowców.

 

 

Dodatkowe zalety treningu

Zajęcia na trampolinach wspaniale budują mięśnie i poprawiają koordynację ruchową. Ponadto:

  • wywierają pozytywny wpływ na układ sercowo-naczyniowy,
  • poprawiają równowagę,
  • zapewniają wszechstronny trening, jednocześnie zmniejszając ryzyko kontuzji stawów, szczególnie w kostkach i kolanach,
  • wzmacniają całe ciało,
  • poprawiają napięcie i elastyczność mięśni oraz spalają tkankę tłuszczową,
  • pozwalają spalić dużą liczbę kalorii.

 

Ćwiczenia na trampolinie łagodzą stres i lęk poprzez zwiększenie ilości endorfin uwalnianych przez mózg. Zwiększają czujność i poprawiają sprawność umysłową.

 

Tags:

Zobacz również:

Jak wzmocnić kolana?

Wzmożona aktywność fizyczna może narazić Twoje kolana na urazy oraz kontuzje. Sprawdź, w jaki sposób możesz wzmocnić swoje kolana, aby uchronić się przed bólem i ich przeciążeniem. Opisujemy kilka powszechnie stosowanych metod stabilizacji...

10 zasad dbania o stawy w czasie treningu

Stawy zostały stworzone do ruchu. Trzeba jednak pamiętać, że nadmierne przeciążenie stawów może grozić kontuzjami lub zmianami zwyrodnieniowymi. Sprawdź, jak zadbać o stawy przed, w czasie i po treningu.

Aktywność fizyczna w RZS

Czy pojawienie się choroby RZS oznacza rezygnację ze sportu? Wręcz przeciwnie. Sprawdź, jakie ćwiczenia i aktywności fizyczne są zalecane w reumatoidalnym zapaleniu stawów.

Nordic walking na stawy

Nordic walking to aktywność fizyczna, która cieszy się ogromnym powodzeniem wśród osób w każdym wieku. Chodzenie z kijkami to doskonały sposób na relaks, aktywność fizyczną, spędzenie wolnego czasu, ale także na rehabilitację. Sprawdź, w jakich sytuacjach zalecany jest...

Jak dobrać buty w chorobach zwyrodnieniowych stawów?

Nieprawidłowo dobrane obuwie może w przyspieszyć zmiany w zwyrodnieniowe stawów. Podpowiadamy, na co powinny zwrócić uwagę osoby cierpiące na zwyrodnienia stawów przy wyborze obuwia.
Używamy plików cookies aby ułatwić Ci korzystanie z naszych stron www, do celów statystycznych oraz reklamowych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w naszej polityce prywatności.