Dobór obuwia w chorobach zwyrodnieniowych stawów

Nieprawidłowo dobrane obuwie może w przyspieszyć zmiany w zwyrodnieniowe stawów. Podpowiadamy, na co powinny zwrócić uwagę osoby cierpiące na zwyrodnienia stawów przy wyborze obuwia.

 

Dolegliwości wywołane nieprawidłowym doborem obuwia

Wbrew pozorom wybór dobrego obuwia wcale nie jest prostym zadaniem. Zwłaszcza jeśli kierujemy się wyglądem butów, a nie jego budową. Źle dobrane obuwie może nieść za sobą szereg negatywnych konsekwencji zdrowotnych dla stawów. Wskazujemy najczęstsze schorzenia w chorobach stawów stóp i podpowiadamy jakiego obuwia należy unikać. 

 

Wysokie  obcasy, a dolegliwości stawów

Nie od dzisiaj wiadomo, że wysokie obcasy nie są zalecane przez ortopedów ani fizjoterapeutów. Częste chodzenie na szpilkach może negatywnie wpływać na kondycję stóp oraz kręgosłupa. Noszenie szpilek sprawia, że noga bardzo szybko się męczy. Stopa na szpilce ma uniesione tyłstopie, co sprawia, że chodzimy na podniesionej stopie. Takie ułożenie stopy skraca mięśnie i ścięgna w obrębie stawu skokowego. Nierównomierny rozkład masy ciała utrudnia krążenie krwi, w konsekwencji noga staje się opuchnięta. Dodatkowo stopy obciąża także wyjątkowo niekorzystna budowa butów o zwężonych przodach. W takim ułożeniu palce są ściśnięte, często zachodzą na siebie, a to może prowadzić do zmian fizjologicznych ustawienia stopy.

 

Wysokie obcasy to także wróg zdrowego kręgosłupa. Chodzenie na wysokich szpilkach wymusza nieprawidłową postawę kręgosłupa, w celu utrzymania równowagi ciała. Kręgosłup jest wygięty, co może potęgować krzywiznę u podstawy kręgosłupa, a także bóle karku oraz bóle w okolicy krzyżowo – lędźwiowej.

 

Ryzyka związane z noszeniem szpilek:

  • Większe ryzyko powstania halluksów
  • Opuchnięcia stopy
  • Zmiany fizjologiczne ustawienia stopy
  • Większe ryzyko skręcenia stawu skokowego
  • Większe ryzyko uszkodzenia więzadeł
  • Negatywny wpływ na mięśnie łydki i ścięgno Achillesa
  • Nasilenie krzywizny kręgosłupa
  • Bóle karku
  • Bóle kręgosłupa w okolicy krzyżowo – lędźwiowej

 

Nie tylko szpilki mają niekorzystne działania na stopę. Nadmierne używanie koturnów także może prowadzić do zwyrodnienia. Podeszwa koturnów jest sztywna i uniemożliwia wykonanie zgięcia stopy. Dodatkowo położenie pięty powyżej palców sprawia, że nadmiernie obciążają się kości śródstopia. Dużą wadą butów na koturnach jest ich niestabilność, która może prowadzić do urazów (skręcenie stawu skokowego to jeden z najczęściej występujących).

 

 

Zastanawiasz się, jak zmniejszyć negatywne konsekwencje chodzenia w butach na wysokich obcasach? Przede wszystkim należy ograniczyć chodzenie w takich butach do minimum. Jeżeli już musimy ubrać szpilki, należy wybrać te o obcasie max 5 cm. Im szerszy obcas, tym lepiej. Należy unikać obuwia o mocno zawężonym przedzie, który powoduje ściśnięcie palców.

 

 

Buty płaskie, a dolegliwości stawów

Wbrew pozorom wybór płaskich butów wcale nie jest taki prosty i oczywisty. Zwłaszcza jeżeli chcemy zdecydować się na buty, które zostały całkowicie pozbawione obcasów, a dodatkowo mają cienką podeszwę. W ostatnich latach bardzo dużą popularnością cieszą się japonki oraz baleriny. Czy ten typ obuwia jest w pełni bezpieczny dla naszych stóp?

 

Charakterystyczna budowa japonek wymusza dodatkową pracę palców, po to, aby utrzymywały całą stopę. Nadmierne podkurczanie palców może zwiększyć ryzyko powstania haluksów oraz przykurczy ścięgien. Przy wyborze japonek powinniśmy zdecydować się na model obuwia z dobrze wyprofilowaną stopą. Pasek trzymający stopy powinien być możliwie najszerszy, aby z jednej strony nie ocierać palców, a z drugiej strony swobodnie utrzymywać but na stopie.

 

W przypadku balerin powinniśmy unikać butów całkowicie płaskich na cienkiej powierzchni. Cienka podeszwa nie amortyzuje stopy, przez co przy każdym odstawieniu stopy, może ona odczuwać nierówności powierzchni. Zbyt cienka podeszwa zwiększa ryzyku przekłucia lub skaleczenia, w przypadku nadepnięcia na ostrą powierzchnię. Dodatkowo, jeżeli wybierzemy baleriny materiałowe, mogą one rozchodzić się na boki i nie będą odpowiednio mocno trzymać stopy. Wchodzenie pod górę lub schodzenie z góry w płaskich butach może powodować ostry ból w okolicach piszczeli.

 

Zdrowe i wygodne buty – jak wybrać?

Lekarze wskazują, że optymalnym obcasem jest ten o wysokości ok. 2,5 cm. Ważne, aby powierzchnia buta była odpowiednio wyprofilowana.  Przy doborze obuwia, zwłaszcza tego treningowego, należy odpowiednio dopasować obuwie do rodzaju stopy.

 

Zanim kupisz buty treningowe, zbadaj, jaki masz typ stopy:

  • Stopa neutralna – standardowo zbudowana stopa, w której ciężar rozprowadzany jest od pięty do palców w sposób równomierny.
  • Stopa pronująca – w typ przypadku występuje nadmierne wychylenie wnętrza stawu skokowego w odniesieniu do piszczela (przyśrodkowy łuk stopy nadmiernie się obniża). Nieodpowiednio wybrane buty mogą wywoływać ból w stawach skokowych, stawach kolanowych przy więzadłach pobocznych, a nawet bóle bioder i bóle kręgosłupa w odcinku lędźwiowym.
  • Stopa supinująca  - przeciwieństwem pronacji jest supinacja, która polega na nadmiernym odchyleniem stawu skokowego na zewnątrz w odniesieniu do piszczela. Stopa supinująca nadmiernie naciska na krawędź zewnętrzną.

 

Przy stwierdzeniu supinacji lub pronacji stopy, warto wdrożyć odpowiednie zabiegi fizjoterapii (m.in. ćwiczenia korekcyjne, fizykoterapia, masaże stóp, ćwiczenia wzmacniające), które wyrobią nawyk prawidłowego ustawiania i obciążania stopy. Zalecane jest także stosowanie odpowiednio dobranych wkładek korekcyjnych. Mocne zniekształcenia stopy mogą w przyszłości prowadzić do powstania zmian zwyrodnieniowych oraz bólu stawów skokowych i kolanowych.

 

Schorzenia stóp przy chorobach stawów

Następstwem chorób zwyrodnieniowych mogą być liczne dolegliwości stóp. Do najczęściej występujących zaliczamy:

 

  • Palce młotkowate – objawia się zgięciem grzbietowym w stawie śródstopno-palcowym oraz zgięciem podeszwowym w stawie międzypaliczkowym. Schorzenie to dotyka najczęściej drugiego palca, który przybiera wygląd palca szponiastego. Dolegliwości te mogą być przyczyną zaburzeń neurologicznych, wad wrodzonych, RZS, palucha koślawego.
  • Paluch koślawy – potocznie zwany haluksem. Dolegliwość objawia się deformacją stawu, w postaci bocznego odchylenia palucha (twardy guz). Występowanie palucha koślawego związane jest wrodzoną wiotkością stawów, RZS lub nieprawidłowym obuwiem.
  • Płaskostopie – spowodowane jest obniżeniem łuku podłużnego stopy. Jego przyczyną może być nadmierna wiotkość stawów, otyłość, choroby zapalne lub niewydolność ścięgna mięśnia piszczelowego tylnego. Nieodpowiednio dobrane buty w przypadku płaskostopia mogą powodować bóle stóp, kręgosłupa, stawów kolanowych i biodrowych.
  • Płaskostopie poprzeczne – dolegliwość spowodowana obniżeniem łuku poprzecznego stopy. Objawia się ona poszerzeniem przedstopia i bólem po stronie podeszwowej przodostopia.
  • Stopy reumatoidalne – ich występowanie związane jest z chorobą zapalną stawów np. RZS. Charakterystycznymi objawami są bóle stawów, deformacje stóp, sztywność stawów po przebudzenie, zaczerwienienia oraz obrzęk w okolicach stawów i trudności z poruszaniem się.

 

Jak zwiększyć komfort chodzenia w chorobach zwyrodnieniowych?

Dobór obuwia może mieć ogromny wpływ na komfort poruszania się, ale także na postępowanie zmian zwyrodnieniowych. Dlatego tak ważne jest, aby kształt i wymiary wnętrza buta było dopasowane do wymagań stopy. Zastanawiasz się, w jakiś sposób możesz zwiększyć komfort chodzenia?

 

  • Wybór butów ortopedycznych dopasowanych do konkretnej dolegliwości
  • Skonsultuj się ze specjalistą z zakresu podologii ortopedycznej
  • Wykonaj badanie stopy i dobierz wkładki ortopedyczne
  • Korzystaj z zaleconych przez fizjoterapeutę zabiegów
  • Wzmacniaj swoje stawy uzupełniając niedobory mazi stawowej

https://www.zdro-vita.pl/hyalutidin-hc-aktiv-2x500-ml.html

Wraz z biegiem lat nasze stawy się zużywają. Aktywność fizyczna, styl życia, przebyte choroby, a także coraz mniejsza zdolność organizmu do samodzielnego produkowania kwasu hialuronowego w dojrzałym wieku, sprawiają, że nasze stawy stają się coraz słabsze. Prawidłowa praca chrząstki stawowej wymaga stałego uzupełnienia kwasu hialuronowego. Dlatego, jeżeli chcesz zadbać o swoje stawy, zacznij od uzupełnienia niedoborów mazi stawowej. Wybierz odpowiedni suplement diety na stawy, który zawiera w swoim składzie połączenie kwasu hialuronowego oraz siarczanu chondroityny.

Tags:

Zobacz również:

Budowa stawu kolanowego

Staw kolanowy (łac. articulatio genus) jest największym stawem człqowieka, jednocześnie ze względu na swoje umiejscowienie i budowę jest najbardziej narażony na urazy. 

Przyczyny bólu stawów

Przyczyn bólu stawów jest wiele. Mogą być one spowodowane mikrourazami, wadami wrodzonymi, chorobami metabolicznymi i zwyrodnieniowymi. W artykule opisujemy jakie są najczęstsze przyczyny destrukcji chrząstki stawowej, a także w jaki sposób możemy zapobiegać lub minimalizować...

10 zasad dbania o stawy w czasie treningu

Stawy zostały stworzone do ruchu. Trzeba jednak pamiętać, że nadmierne przeciążenie stawów może grozić kontuzjami lub zmianami zwyrodnieniowymi. Sprawdź, jak zadbać o stawy przed, w czasie i po treningu.

Nordic walking na stawy

Nordic walking to aktywność fizyczna, która cieszy się ogromnym powodzeniem wśród osób w każdym wieku. Chodzenie z kijkami to doskonały sposób na relaks, aktywność fizyczną, spędzenie wolnego czasu, ale także na rehabilitację. Sprawdź, w jakich sytuacjach zalecany jest...
Używamy plików cookies aby ułatwić Ci korzystanie z naszych stron www, do celów statystycznych oraz reklamowych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w naszej polityce prywatności.